List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] entry
From:       Frederik Fouvry <fouvry () CoLi ! Uni-SB ! DE>
Date:       2004-04-01 12:29:02

,-- Op Thu, 1 Apr heeft Leendert Meyer me het volgende geschreven:

| Deze omschrijving vond ik bij 0.1 en 0.2 in Van Dale E->N. 0.3 geeft m.i.
| eerder een _verselijk_ goede omschrijving ;), zie hieronder.

| Van Dale (E->N):
| 0.3 <ben. voor> ingang => notitie, aantekening; titelwoord, trefwoord, lemma,
| artikel; (geboekte) post, boeking; inschrijving <in register>
|
| ---
|
| Een lemma is een eerste woord van een artikel in een woordenboek, hoofd-,
| title-, trefwoord.
|
| Ingang lijkt dus zo gek nog niet.

De vakgroep Nederlandse taalkunde van de Universiteit Gent
gebruikt "ingang": http://allserv.ugent.be/~jtaeldem/WNT.htm.
Ook in http://www.etymologie.nl/e/ewn/ewn_handleiding.html
(Amsterdam University Press).  Die lijken me voldoende
betrouwbaar te zijn (en uit beide taalgebieden ;-).

(Het gaat me af en toe ook zo dat een vertaling me in het begin
onhandig klinkt, zelfs als ze heel zeker juist is.  Werk ermee en
het went.  Voor heel technische termen is het niet altijd nodig
een vertaling te vinden, maar dat is "menu" (en samenstellingen)
nu eenmaal niet.)

Frederik