List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Klein docje over kde schermafdrukken.
From:       Tom Albers <toma () kovoks ! nl>
Date:       2004-03-28 18:12:46

["Vereisten KDE Documentatie schermafdrukken.html" (text/html)]

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>

  <title>Vereisten KDE Documentatie schermafdrukken</title>
<link rel="stylesheet" title="Stijl 1" type="text/css" \
href="http://www.kde.nl/kde.css" />  <!-- <link rel="stylesheet" title="Stijl 1" \
type="text/css" href="../../kde.css" /> --> </head>

<h2>Vereisten KDE Documentatie schermafdrukken</h2>

Auteurs: Tom Albers<br/>
Herziening 0.3 <br/>

schermafdrukken die geschikt zijn om op te nemen in de documentatie. Ook beschrijft \
het in het kort hoe de plaatjes verder bewerkt moeten worden.</p>

<ul>
        <li>Gebruik alleen de formaten PNG of JPEG (bij voorkeur PNG).<br/>
	Gebruik niet het GIF-formaat, aangezien daar een juridisch probleem mee is.</li>

        <li>Om de documentatie een zakelijke en uniforme uitstraling te geven, is er \
besloten tot jet gebuik van &eacute;&eacute;n thema en stijl voor alle \
        <li>Cre&euml;er de schermafdrukken in 72dpi.<br/>
        Het is erg belangrijk om de bestandsgrootte van schermafdrukken zo klein \
mogelijk te houden.<br/>  Keramik draait niet indien X een kleurdiepte kleiner dan \
8bpp heeft, dus X kan gestart worden met de gebruikelijke kleurdiepte. X moet wel \
gestart worden in 72dpi modus om de kleinst mogelijke schermafdrukken te maken. \
XFree86 4.x kan op de volgende manier gestart worden: startx -- -dpi72 <br/>  Het is \
wellicht handig om een aparte gebruiker aan te maken die bovenstaande instellingen \
heeft zodat je schermafdrukken kunt maken zonder constant de systeeminstellingen te \
hoeven veranderen.</li>  <li>Indien je ImageMagick ge&iuml;nstalleerd hebt, kun je \
goede schermafdrukken krijgen door gebruik te maken van het "import" programma.<br/>  \
In een konsole kunt je het volgende commando geven: "import -depth 8 -dither -frame \
&lt;bestandsnaam.png&gt;".  Je cursor verandert dan in een kruis, klik vervolgens op \
het venster waarvan je een schermafdruk wilt maken en het wordt opgeslagen onder de \
naam &lt;bestandsnaam.png&gt;<br/>  Je kunt ook gebruik maken van KSnapShot. Dit is \
een programma met erg veel instellingen, maar de kleurdiepte van de gemaakte \
schermafdrukken moet nog wel worden teruggebracht naar 8bpp. Dit kan in Gimp of in \
een andere grafisch programma.  <li>Probeer de schermafdruk onder de 20KB te houden \
als het wordt opgeslagen in het PNG-formaat.<br/>  De huidige stijl en pictogrammen \
bevatten veel schaduwen en veel kleuren, dus probeer niet ten koste van het plaatje \
                onder deze grootte te blijven.</li>
        <li>De schermafdrukken moeten in dezelfde map geplaatst worden als de \
toepassing die ze gebruikt.<br/> Plaats ze dus niet in een submap.</li>

</ul>

<h3>Licenties en verdiensten</h3>

<a name="FDL" id="FDL">Het is toegestaan dit document te kopiëren, te verdelen en/of \
te wijzigen onder de voorwaarden van de GNU vrije-documentatielicentie, versie 1.1 of \
een latere versie gepubliceerd door de Free Software Foundation; zonder invariante \
paragrafen, zonder vooromslagteksten, en zonder achteromslagteksten.</a> Dit document \
is vertaald uit het engels. Het origineel is te vinden op <a \
href="http://i18n.kde.org/doc/screenshots.php">http://i18n.kde.org/doc/screenshots.php</a>.

<address>
Laatst gewijzigd: 28 maart 2004, 14:00
door: Tom Albers
</address>

        <a id="logo" href="http://www.kde.nl/"></a>

<form id="search" action="http://www.google.nl/search" method="get" target="_blank">
        <input type="hidden" name="sitesearch" value="kde.nl" />
        <input type="text" name="q" value="zoeken..." onfocus="if \
(this.value=='zoeken...') this.value='';" /> </form>

<!--even als experiment zonder menu
<h4>Menu</h4>
        <ul>
        </ul>
-->
»
(zie ook: <a href="../../helpen/vertaling.html">Vertalen</a>)