List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Petitie
From:       Bart Otten <bart.otten85 () gmail ! com>
Date:       2011-10-21 10:41:23

[Attachment #2 (multipart/alternative)]

Het artikel geeft inderdaad geen oplossing en het vinden van een oplossing
is niet gemakkelijk. Maar ik denk wel dat het wijzen naar Microsoft als
'kwade factor' te simpel is. Ze hebben een certificeringsmodel en het is
vrij logisch dat ze Windows zo goed als het kan tegen kwaad willen
beschermen. Dat is hun goed recht. Dit zelfde streven in de Linux-hoek zorgt
er mede voor dat 'we' nog geen universeel pakketsysteem hebben. Elke
distributie wil het liefst controle houden over welke pakketten er
geïnstalleerd kunnen worden. Dat is een goed recht, maar betekent in de
basis wel dat je geen rekening houdt met anderen.

Microsoft wordt misschien wel verplicht rekening met anderen te houden
gezien hun positie op de desktopmarkt. Dit moet echter (zoals veel dingen)
afgedwongen worden en ze hoeven zichzelf deze systeemeisen in eerste
instantie niet op te leggen.

Kortom: Het is een probleem voor Linux maar dat maakt nog niet dat Microsoft
direct de intentie had om Linux uit de markt te drukken. We hebben nog
maanden de tijd om een goede oplossing te vinden, systeembouwers hebben er
nog juridische problemen mee (versleuteling mag niet zomaar elk land
geïmporteerd of geëxporteerd worden) en zoals vaak geldt: de soep wordt niet
zo heet gegeten als dat het opgediend wordt.

Groetjes,
Bart

ps. Mobiele telefoons zijn al jaren 'secured'. De FSF heb ik er nooit over
gehoord.