List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Fout in kspread met XOR?
From:       Jaap Woldringh <jjh.woldringh () planet ! nl>
Date:       2009-01-18 9:14:41

Op Saturday 17 January 2009 20:43:40 schreef Jaap Woldringh:

> Interessant, want het lijkt te kloppen! Zet er een aantal keren F (waarom
> moet dit in het Engels?) bij en je krijgt een herhaling van TF die allemaal
> een T opleveren.
>
> Maar dan nog is de uitleg fout: het is ***niet de definitie van XOR***. En
> ik vind dat in een beschrijving van XOR (en welke term dan ook, ook buiten
> de wiskunde), de definitie moet worden gebruikt, en niet een "handige"
> eigenschap. Bij de implementatie is dit anders: als die handige eigenschap
> wiskundig is bewezen (zou wellicht kunnen met inductie, zoals ik boven
> [...]

Ik heb hier vannacht aan liggen denken (om 4 uur 's nachts ben ik altijd op
mijn helderst :), jammer dat ik dan meestal slaap), en ik denk dat door die
eigenschap van XOR (als die bewezen is, en dat is niet zo moeilijk), XOR
prima kan worden gebruikt als schakelaar (toggle). Als je een lamp een oneven
aantal keren aan/uitschakelt, dan is die lamp in dezelfde toestand als die
eerst was. En na een oneven aantal keren schakelen, is die lamp in de andere
toestand.
Dit verklaart ook de fout in de Engelse tekst dat XOR () Waar oplevert als er
een EVEN aantal keren Waar tussen de haakjes staat. Terwijl de definitie van
XOR dit al direct tegenspreekt, reden voor mij om over stierendrek te
spreken....
Het hangt hier af van de begintoestand van de lamp, zodat je ziet dat je XOR
als schakelaar niet klakkeloos kan gebruiken.

Dus bij de beschrijving van XOR kan die eigenschap wel ***extra*** worden
vermeld. Want ik denk dat XOR daarvoor wel het meest zal worden gebruikt, kan
eigenlijk niets anders bedenken (dit zegt helemaal niets).

XOR kan natuurlijk toch ook wel voor heel andere zaken worden gebruikt.

Geeft ook aan dat het noemen van alleen maar een eigenschap te beperk[t,end]
is. En dat je een wiskundig correcte beschrijving moet geven, dat wil zeggen
de definitie moet gebruiken.

Maar ik wil eventueel die eigenschap ook aan de vertaling toevoegen.