List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Kppp.po vraag?
From:       Jaap Woldringh <jjh.woldringh () planet ! nl>
Date:       2007-07-08 8:46:24

Op zaterdag 07 juli 2007, schreef Antoon Tolboom:
> Uit kppp.po.
>
> Originele tekenreeks:
>    You have not started the PPP software on the peer system.
>
> Vertaalde tekenreeks:
> Op de computer waarmee u verbinding wilt maken draait mogelijk geen
> PPP-software.

> Aangezien ik niet weet wat een "peer systeem" is kan ik niet beoordelen
> of dit goed is.
> Wie heeft kennis van zaken om te beantwoorden of dit goed is?
>
> m.vr.gr,
> Antoon Tolboom

Zie woordenlijst KDE vertaalteam: http://www.kde.nl/helpen/woordenlijst.html

Je ziet dat daar ook geen echte vertaling wordt gegeven voor peer. En je dus
zelf iets moet verzinnen wat de situatie goed weer geeft.

Peer betekent in feite iets of iemand die gelijkwaardig is. Dus een peer
system is een gelijkwaardig systeem. In de zin van beiden zijn servers of
beiden zijn clients of beiden zijn hosts. Zoals in peer-to-peer verbindingen
als bij torrentverbindingen.

Nu is een vertaling als:  "Op de gelijkwaardige computer waarmee u verbinding
wilt maken draait mogelijk geen PPP-software" een beetje merkwaardig, het
woordje gelijkwaardig is hier nietszeggend, en dus kan het beter worden
weggelaten. Ergo: de vertaling als gegeven lijkt mij in orde. Als die past
inde context.

Je moet Engelse teksten niet per definitie letterlijk vertalen. Wat in het
Engels gewoon klinkt, klinkt in het Nederlands vaak op zijn zachtst gezegd
nogal vreemd. Zoals het veelvuldige please (en damn, wat ik overigens nog
niet in te vertalen KDE-teksten ben tegengekomen :) )

Maar wie het beter weet, mag het zeggen :)