List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] De eerste vertaalronde van KDE4 is van start
From:       Rinse de Vries <rinsedevries () kde ! nl>
Date:       2007-07-05 22:09:02

Op donderdag 05 juli 2007, schreef Antoon Tolboom:

> Ik neem aan dat het hier gaat over de GUI vertaling.
> zie:http://l10n.kde.org/stats/gui/trunk-kde4/nl/index.php

Yep.
Documentatie is nog niet over gezet.

> Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt!
> Er staat altijd files ? of zoiets.

Nee, het gaat om de totale opmaak.

Vroeger had je als engelse tekst bijv. dit:

_n: one thing\n
%n things

Dat vertaalde je dan als:

een ding\n
%n dingen

Dat is nu gewijzigd, nu zie je in kbabel dit staan:

one thing
%1 things

en dat vertaal je dan als

een ding
%1 dingen

kbabel verpakt dit overigens in tabbladen, ene tabblad bevat de bovenste \
tekst (dus enkelvoud) en het andere  tabblad de onderste (dus meervoud)

> Er staan nu mooie gekleurde streepjes in?

Nee, dat doet jouw e-mailprogramma denk ik :o)

> Waar is gecentraliseerd?
> Ik ken alleen de woordenlijst.
> Dus het voorbeeld &View.
> woordenlijst: weergeven, tonen (tonen heeft de voorkeur)
> Waar staat dat dit Beeld en niet Bekijken moet zijn?

Kijk even in een willekeurig KDE-programma, daar zie je bovenin het \
vensterbijvoorbeeld  de menu's

[Bestand][Bewerken][Beeld][Hulpmiddelen][Instellingen][Help]

Die menunamen worden door kdelibs verzorgd, maar in kde4 kun je ze ook in \
de programma-bestanden tegen komen.

Vandaar mijn waarschuwing, om te voorkomen dat het menu [Beeld] door \
enkelen als [Bekijken] oid. wordt vertaald ;)

> Of ben ik een grootte leek op het KDE vertaalgebied en dus niet geschikt
> om dit te gaan doen?

Tja, toen ik met vertalen begon had ik nog maar net een jaar met computers \
gewerkt o:) Dus je leek-status valt wel mee denk ik. Ik denk dat als je \
bovenstaande in kbabel tegenkomt, dat je dan wel begrijpt wat er bedoeld \
wordt. En zo neen, laat gewoon bij twijfel de vertaling leeg, dan vul ik \
het voor je in en kun je zien hoe ik dat gedaan heb.

> Ik heb geen voorkeur om ergens te beginnen.
> Bovenaan de lijst staat extragear-addons etc etc .
> Of is het verstandiger te beginnen met kdeaccessibility.
> Zeg het maar!!!

extragear en playground wou ik nog even laten liggen.
Alle vertalingen moeten nog worden overgezet, en dat wou ik niet eerder dan \
eind augustus doen. (of we moeten kde4 eerder af hebben en om werk verlegen \
zitten )

Dus dan begint het inderdaad bij kdeaccessibility.

We kunnen een sprongetje maken naar kdenetwork, wat denk je daar van?

Groetjes, Rinse