List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] even voorstellen
From:       Martijn Klingens <klingens () kde ! org>
Date:       2006-07-21 22:33:38

On Saturday 22 July 2006 00:22, Rinse de Vries wrote:
> ik heb de klok van pc's altijd een vreemd duister iets gevonden: zoveel
> dure technologie, en ze kunnen er nog geen klok mee gelijk laten lopen.

Omdat dat helemaal niet tot de eisen behoort :)

Het varieert van chipset tot chipset, maar zelfs de betere moederborden hebben
eigenlijk maar een relatief matige oscillator voor de klok.

Computers waarvoor de klok belangrijk is hebben de vereiste hardware, huis-,
tuin- en keuken-pc's niet, zonde van het geld voor de fabrikanten.

> Nu is een kwartier voor lopen wel erg veel natuurlijk :)

Consistent te hard lopen is minder erg dan onregelmatig lopen. NTP is
uitstekend in staat om 'drift' te bepalen en de klok voldoende af te remmen.
Onregelmatigheid is juist heel moeilijk te compenseren.

> Wat je zou kunnen doen is een NTP-daemon draaien die de tijd van je pc om
> de zoveel tijd (meestal alleen bij opstart van pc) gelijk zet aan de hand
> van NTP-servers op internet.

Bij het opstarten is ntpdate, de daemon zet *nooit* de klok gelijk, die zal
met heel langzaam versnellen of vertragen de klok goed proberen te krijgen,
maar vooral geen abrubte wijzigingen doen.

Let er ook op dat distro's zoals Debian ntpdate en ntpd onafhankelijk van
elkaar hebben, installeren en activeren van de ene impliceert dus niet altijd
dat je ze allebei hebt.

Op een desktop die je elke dag uitzet is ntpdate interessanter, op een server
is dat meer een leuke aanvulling, maar is ntpd het belangrijkste.

--
Martijn