List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Artikel: De installatie van KDE
From:       Leendert Meyer <leen.meyer () home ! nl>
Date:       2004-03-29 16:42:23

On Monday 29 March 2004 16:33, Bram Schoenmakers wrote:
> Leendert Meyer! We've been expecting you...

[...]
> Ben de operator && zowat vergeten omdat ik daar een ellende mee
> had in crontabs.

Wat was er aan de hand dan?

[...]
> Bij mij werkt make -f Makefile.cvs gelijk na de checkout, dat betekent dat
> de admin-map op de een of andere manier al goed gelinkt is.

Ik heb net de kleinste module (arts) even opgehaald met cvs. De 'admin'-map
zat er al bij. Volgens Makefile.cvs gaat dat niet op voor cvsup. In ieder
geval geeft Makefile.cvs instructies als de 'admin'-map niet bestaat.

Aangezien je het niet over cvsup hebt: niets aan de hand dus. ;)

(Weer wat geleerd ;)))

> Misschien dat het in de Makefile.cvs zit om te koppelen
aan ../kde-common/admin.

Ik denk dat er in CVS een symlink zit, die cvs wèl kan lezen, maar cvsup niet.
In Makefile.cvs zit een controle die bij afwezigheid van 'admin' een melding
geeft.

[...]
> Even in het algemeen, als er nog opmerkingen zijn over het RPM-gedeelte
> hoor ik die graag. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van het commando rpm en
> heb heb de informatie ook maar ergens van een site gehaald. Ik neem aan dat
> het installeren van RPM's goed beschreven is.

In principe wel, kan m.i. nog iets beter:

* De makkelijke manier, punt 7
  a) Als je meerdere rpm's wil installeren, kan het fout gaan als je ze één
  voor één installeert. Bijvoorbeeld omdat er een bepaalde volgorde nodig is.

  Als je àlle gewenste paketten achter het rpm-commando opgeeft, zoekt rpm
  zelf uit wat de volgorde is.

  b) Zelf gebruik ik rpm -Uhv (U=upgrade, h=hash (progress bar), v=verbose)
  (Ook als het pakket nog niet is geïnstalleerd)

  Dus 'rpm -Uhv *.rpm' of 'rpm -Uhv a.rpm b.rpm'

  Volgens mij is het zeker voor leken handiger om het zo te doen.

  c) Het kan nodig zijn om na het installeren nog een programma te starten
  om één en ander bij te werken (voor SuSE: SuSEconfig).

  d) voor de naam van het bestand dat u wilt kopiëren. ->
     door de naam van het bestand dat u wilt installeren.

     (voor -> door, kopiëren -> installeren)

Nog 2 vingerwijzingen:

* De moeilijke manier, punt 6:

    a) in een aparte prefix te installeren -> in een aparte map te installeren

    b) '(bijv. /opt/kde)' -> Oei. Deze map kàn problemen geven, omdat KDE
    daar al in kan zijn geïnstalleerd.

    Misschien is /opt/kde-latest beter?

Groetjes,

Leen