List:       linux-sunucu
Subject:    [Linux-sunucu] Re: =?iso-8859-9?q?FreeBSD=27ye_Uygun_Bilgisayar_Kasas=FD?=
From:       Gökşin Akdeniz <goksin.akdeniz () gmail ! com>
Date:       2013-10-24 7:19:06

[Attachment #2 (multipart/signed)]

Wed, 23 Oct 2013 18:33:14 +0300 tarihinde
Gökhan Demir <gdemir@bil.omu.edu.tr> yazmış:

> İlk etapta sayı olarak az bir e-mail hesabı barındıracak, olan bir
> email server (freeBSD tabanlı) kuracağım, buna uygun nasıl bir
> bilgisayar kasası önerirsiniz? (RAM, işlemci sorunları çıkartmayan
> uygun bir kasa arıyorum)

Sunucu olarak kullanmayı düşünüyorsanız, sunucu servislerini kendisine
ait bir jail içerisinde çalıştırmak en iyi çözüm olacaktır. Jail
yapılandırmalarını ayrı bir disk ve geri kalan sistem servislerini de
ayrı bir disk üzerinde tutmanız yerinde olur. Bu nedenle seçeceğiniz
donanımda ileriye dönük olarak disk ekleyeceğiniz düşünerek en az 4
sata yuvası olmasında yarar var.Ana kartların üzerinde ağ kartları
artık tümleşik olarak geliyor. Eğer anakart üzerindeki ağ kartını
kullanacaksanız mümkünse Gigabit ethernet olmasına dikkat edin. Bir de
ağ kartınızın desteklene bir yonga setine sahipo lmasına dikkat edin.
Bazı anakartlar üzerinde atheros yongalı kartlar bulunuyor ve bunların
bazılarının FreeBSD desteği yok. Eğer sunucunuzu uzaktan yönetecekseniz
ve elinizin altında bir yerlerde olacaksa ikinci bir ağ kartı ile
yöneticilerin erişimini fiziksel olarak da ayırın.

Sunucunuzun ileride büyüyeceğini düşünerek bir UPS edinin. Eğer %100
FreeBSD destekli bir UPS arıyorsanız APC öneririm. RS232 veya USB
bağlantısı ile doğrudan -FreeBSD tarafından desteklnene UPS
ürünüdür- sunucu ile UPS etkileşimini yapılandırabilirsiniz. Örneğin UPS
gücünün % 5 düşmesi durumunda sunucunun güvenli bir şekilde otomatik
olarak kapatılmasını sağlamak gibi. ;)

RAM konusunda ise ileriye dönük olarak donanım seçin. İleride sunucunuz
üzerinde bir çok servis hizmet verecekse ana kartınızın 32-48GB RAM
desteği sunması yerinde olur. Böylelikle RAM ekleyerek sistemini uzun
üsre kullanabilirsiniz. Ancak sadece posta sunucusu ile sınırlı kalacak
ise 4 GM destekl bir anakart işinizi fazlasıyla görür. Dosya sistemi UFS
+SUJ kullanırsnız yeterli olur. ZFS tercih edecekseniz her 1 TB disk
alanı için 1 GB fiziksel RAM gerekecek.

İşlemci konusunda Intel güç yönetimi açısından AMD göre daha fazla
seçenek sunuyor. Bu nedenle Core 2 ve üzeri bir Intel işlemci
seçebilirsniz. AMD isterseniz Athlon 64 veya üzeri tercih
edin.

Kasa seçerken yukarıda belirttiğim gibi disk yuvalarını fazla tutmakta
yarar var. İleride disk sayısı artacaktır.

Disk dsayınız artarsa RAID kullanmak isterseniz RAID kartı
takabilirsiniz. Yine desteklenen bir RAID kart seçin. Ana kartların
bazılarını RAID özelliği var. Bu özelliği kullanmak için ise yine
yonganızn desteklendiğinden emin olun. Eğer desteklenmeyen bir yonga
var ise desteklenen bir RAID kartı işinizi görecektir.

Acil durumlarda kullanmak üzere hem FreeBSD DVD hem de USB imajına
gereksinim olacaktır. Kasade bir DVD sürücü olsun. Eğer DVD kullanmak
istemiyorsanız byu durumda ana kartın USB'den açılışı detseklemesi
gerekir. FreeBSD USB imajını tercihen 4 GB bir USB diske yazın ve
güvenli bir yerde tutun. Acil durumlarda kurtarma işlemleri için
gerekecektir.

Bir de FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, Dragonfly BSD ve MirBSD vs ile ilgili
tüm soruları BSD listesine yollasanız iyi olur. Benim gibi seyrek
olarak listenin Linux kısmına uğrayanların bu konular göüznden
kolaylıkla kaçabilir.

--
Gökşin Akdeniz <goksin.akdeniz@gmail.com>