List:       linux-ik
Subject:    [Linux-ik]
From:       gokhan () mira-soft ! com (Gokhan Bayraktar)
Date:       2008-05-29 13:24:15

Aþaðýda atmaya çalýþtýðým mail var 2 gün önce, listede sürüyle mesaj
uçuþmadan yerine varacaktý güya. Bounce olmuþ, buyrunuz.

Gelelim mevzua;

Sektör kendi içinde deðiþik ihtiyaçlarý ve bunlara uyacak olan deðiþik
kiþileri barýndýrýyor. Bu deðiþik ihtiyaçlara göre yapýlacak iþin alaný,
gerekleri ve ücreti de elbette deðiþecektir. Buraya kadar en küçük bir
itirazým yok elbette. Mesele verilen ilanlardaki rasyonalizm kaybýyla ve
þaþýlan hedefle ilgili. Burada sorun emek, ücret orantýsýnýn bir türlü
doðru tesbit edilememesinden kaynaklanýyor.
Ýstenenlerin çokluðu ve çeþitliliðine uyan bir ücret politikasý
belirlenemiyor bir türlü.
Çok daha genel ekonomik ve kültürel bir derde parmak basýyor aslýnda bu
türden ilanlar.
Bu ik listesi de, aslýnda kira rayiçlerinin tesbiti gibi bir tür nirengi
noktasý olarak duruyor sektörde. Yani birileri bakýp x iþi için y lira
olabilirmiþ diyebiliyor buradan.
Gösterdiðim tepki kýsmen duygusaldýr, zira harcanan emekle doðrusal
olmayan paralara niye mahkum olduðumuzun her seferinde beliren ilanla
kafama çakýlmasýndan doðan bir zafiyetim var.
Ben de 23 yýldýr bu sektörde gerçekten hala 1500 ytl bile kazanamayan ve
çok dirsek çürütmüþ bir çok insan görüyorum.
Ve neden hem yaratýcý olarak, hem de mevcut projelerde iþ yapacak
kiþiler olarak daha insani koþullarda yaþayamadýðýmýzý sorguluyorum
elbet. Burada iþ kolu vurgusu daha çok, yazýlým geliþtirme üzerine
odaklanmýþtýr.
Bence iþverenin anlamasý gereken þey þudur; Eðer biri size bir deðer
üretiyorsa, bu deðeri onu üretenle paylaþmanýz gerekir.
Bunun çeþit çeþit formülü var bizden en az 100 yýl ileri liberal
ülkelerde. Konu liberal olmakla falan ilgili deðil hasýlý. Ýyisi
olamamakla ilgili.
Çalýþanýn da bence anlamasý gereken þudur; Yan gelip yatarak ve bir kaç
tane sertifikaya yaslanarak varýlacak yerde gelecek yoktur. Üretim
sürecine eklenip deðer üretmeyenler, eninde sonunda bir yerlerde kalýrlar.
Açýk kaynak kodu vurgusu, bu konuþtuklarýmýzýn içinde bambaþka bir eko
sistem kurmak için vardý. Bence hala da misyonuna hizmet etmektedir.[1]
Açýk kaynak hareketi, gene her zamanki gibi, hem proje kullanýmýnda hem
eleman istihdamýnda baþtan aþaðý yanlýþ anlaþýlýyor burada.
Ez cümle, daha yapýcý ve olumlu bir tartýþma zemini doðsa ve hatta ölçme
deðerlendirme konusunda yol alabilsek diye yazdým bunlarý.
Göremediðim, yanlýþlarý olan taraflar elbette vardýr yazdýklarýmda,
düzeltenler olursa sevinirim.
Tüm taraflarýn daha bilinçli olduðu ve gerçekten deðer üreten bi sistem
dileklerimlen.

Þahsi kanaatimdir, sürçi lisan etmiþ isek affola.
Gökhan

[1]http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/

Ýzzet Aykut KOÇAK yazmýþ: