List:       linux-guvenlik
Subject:    [Linux-guvenlik] Re: =?iso-8859-1?q?Kandiliniz_M=FCbarek_olsun?=
From:       Dr._H._Yağmur_Akgün <bezgin () gmx ! de>
Date:       2010-07-26 22:21:54

Selam,

bir de muhabbet güvenlik listesinde dönüyor, dini güvenlik tehdidi olarak
gördüğümüz anlamı çıkar mı buradan? :-) Yine de herkese iyi kandiller.

Ben şimdi muhabbeti liste konusuna bağlayayım, hem de acayip bir Türk malı
Bruce Schneier çekeyim size.

Gelecek birbuçuk  ay boyunca güvenlik bağlamında nelerle
karşılaşabileceğiniz konusunda sizleri biraz duyarlılaştırayım. [gözünü
seveyim Türkçe, "to sensibilize" öyle bir çevriliyor ki, sanki hedef kitle
duyargalarıyla haberleşen bir karınca kolonisi]

Ramazan yaklaştı, bir sürü insan bu sıcakta oruç tutacak, aç, , susuz,
sigarasız, kahvesiz ve kadınsız zihinler... Fazlasıyla sinirli bir sürü
insan. Gelin Ramazan hatıralarıma şöyle bir bakalım.

<anektod>2009 Ramazan'ında Batıkent'te kırmızı ışıkta yavaşlamaya bile gerek
görmeden geçip giden bir dobloya korna çaldığımda, şoför freni kökleyip,
doblodan inip üzerime yürümüştü. Benim toprido gözüne doğru eğildiğimi
görünce büyük bir hızla arabasına dönüp kaçıp gitti. Neden korktu anlamadım,
"dövüşürsek iyi gözlüğüme bir şey olmasın, yedeği takayım" diyerek hamle
etmiştim torpidoya. </anektod>

<anektodun kıssadan hissesi>5 serisi BMWler'de şoförün sol tarafında, hemen
direksiyonun altında iki tane adam akıllı silahın sığabileceği büyüklükte,
kapağı olmayan bir göz bulunur. Plakasına bakarak üçbin küsür kilometre yol
geldiğini ve bunun için Sırbistan ve Bulgaristan gibi Afganistan iyisi iki
ülkeden sağ salim geçtiğini anladığınız bir insana bulaşırken bu insanın o
gözde ne gibi caydırıcılar bulundurabileceğini akıl ederseniz, Ramazan'ı sağ
salim atlatmanız kolaylaşır.</anektodun kıssadan hissesi>

Neymiş, insanlar sinirli olurmuş açlık çekince. Sinirli insanlar zeka
vitesini bir kaç kademe aşağı atmışlardır. Bu durumda sinirli insan bizim
assetlerimize (teknik anlamda koruduğumuz {security bağlamında, safety
olarak değil} değer taşıyan objelerimize {serverlarımız, veritabanlarımız,
1H racklerimiz ;-) } ) ne gibi bir zarar verebilir? Sonuçta zeki insanlar
tarafından, zeki insanları durdurmak için hazırlanmış acayip komplike
firewallarla, DMZlarla, düzenli yedeklerle, zittin tane authentification
certificate sistemiyle koruyoruz kendimizi. Zekası sinirinin gölgesinde
kalmış bir ahmak ne yapabilir ki? Söyleyeyim, çok şey yapabilir. İç saldırı
dünyasına hoşgeldiniz.

<anektod>90'lı yıllar. Her sene Pardus bütçesi kadar kar eden bir A.Ş.,
Ankara. Cemal, şirketin muhasebecisi. 16 senedir. Ramazan'da muhasebe
programını update etmek için bir hatun yollamışlar. Hatun oruç tutmuyor,
üstüne oruçlu olan Cemal'le bir çeşit flört oyunu oynuyor. Bir kaç saat
içinde gelişen olaylar zinciri sonucu, Cemal hatunun karşısında sigara içip
dumanını yüzüne üflemesine dayanamayıp flörte karşılık veriyor. Sonuç:
Cemal, hatun + şirkete ait bir araba iki hafta boyunca ortada yok. Hikaye
çok uzun, anlatıyordum sildim. Sonuç şu, o makinedeki bütün muhasebe
kayıtları ortadan yok oluyor. Son yedek altı aylıktı, Cemal'in yerine işe
alınan ilk muhasebeci bir kaç hafta uğraştıktan sonra sıkıntıdan işi
bıraktı.</anektod>

<anektodun kıssadan hissesi>Temptation (sözlük anlamı: ayartma, günaha
sokma, şeytana uyma, günaha girme) risk tahmini (asssessment) en zor olan
doğa güçlerinden biridir. Doğa gücü diyorum, çünkü doğası gereği deprem
gibidir, ne zaman vuracağını bilemezsiniz. 16 yıl boyunca gözünü kapalı
güvendiğiniz elemanınız, normalde yapmayacağı bir şeyi dini ve toplumsal
baskı altında, "yasak olduğunu daha çok hissettiği için" yapabilir. </anektodun
kıssadan hissesi>

Yasak denen şey beni de hep çekmiştir. (Fazla Charles Bukowksi okumanın yan
etkileri bunlar.) Mesela bu listelerde küfür edene pek de iyi gözle
bakılmaz. Hiç birimiz gündelik hayatlarımızda küfür etmediğimizden değil, bu
şekilde bir seviye tutturulduğu için. Öyle ki Steve Jobs gelse, "f*ck"lı bir
cümle kursa ayıplayacağız. (Hayır, biz onu DRM yüzünden ayıplıyoruz.) Neyse,
benim klavyemden çok kızdığımda arada bir küfür de çıkar. Sonra heyecanla
gelecek cevabı beklerim. Öfkem ve heyecanım kendi kendini besleyen bir
canavara dönüşür. İşte, temptation dediğimiz budur. İnsanın herhangi bir
baskı altında yoldan çıkması durumu. Ve bazı durumlarda bundan gerçek
anlamda zarar görebilirsiniz. Bu risk sadece veri kaybıyla sınırlı değildir.
Mesela kendini 007 gibi hissetmenin tadına varmak isteyen bir elemanınız
şirketinize ait gizli bilgileri satabilir. Bazen bu tip insanlar öyle bir
gaza gelirler ki, hiç kimse istemediği halde gizli bilgileri satmak için
şirket şirket gezerler. Gen teknolojisiyle ilgili dünya lideri bir firmada
çalıştığım yıllarda, ortalama üç ayda bir "rakip firmaların veritabanı
dumpları" içerikli tekliflerle karşılaşırdık. Benim görevim bu tip
teklifleri üst kademelere iletmekti, alırlar mıydı, almazlar mıydı
bilmiyorum. Toplamda aklımızda kalması gereken şu: İnsanlar Ramazan ayı gibi
bir anda hayat tarzlarını değiştirdikleri zamanlarda ihanet etmeye, yoldan
çıkmaya daha yatkındırlar. Risk yönetimiyle ilgilenen herkesin bunu da
hesaba katması gerekir.

<anektod>Ankara Çankaya'da bir bilgisayar şirketi. 90'lı yıllar. O zamanlar
toplama bilgisayar moda, ülkenin en büyük toplamacısı Casper kuponla
bilgisayar veriyor ve kendisinin marka olduğunu iddia ediyor. Graveyard hala
yerinde, güzel günler yani. Serkan'ın harddiski çok önemli, içinde master
teziyle ilgili topladıkları, yazdıkları vs. var. Bir kaç yıldır görmediği
liseden arkadaşının şirketine gelmiş, yeni bir bilgisayar toplanacak ve eski
harddiskteki dosyalar aktarılacak vs. (Bu arada Serkan'a iyi bakın, gün
olacak Everest'e çıkacak o.) Ama bir problem var. Eski harddiskteki veriler
okunamıyor. Öyle deneniyor, böyle deneniyor yok. Kıyamet kopacak. Harddiski
elime alıyorum, evirip çeviriyorum ve master/slave jumperının hala maste'da
olduğunu, harddiskinse slave olarak bağlı olduğunu görüyorum. Ben bunu
görüyorum da, yaklaşık dokuz ay önce işe aldığım, bugüne kadar sıfır hatayla
çalışmış teknisyenim neredeyse bir saat uğraşıp neden görmüyor?</anektod>

<anektodun kıssandan hissesi>Sebep basitti. Elemanım Ankara'nın Çubuk
ilçesinden kalkıp, Çankaya'ya çalışmaya geliyordu. İstanbul'da yaşayanlar
için şöyle tarif edeyim, Çorlu'nun en fakir semtinde oturup, Bağdat
Caddesi'ne çalışmaya geldiğinizi düşünün. Zaten çok fazla bir maaşı yoktu,
günlük beslenmesi basit şeylerle kısıtlı birisiydi. Ve bir anda açlık
vurmuştu işte. Kendisi farkında değildi, dini görevini yerine getiriyordu
sonuçta, ama açlık hali konsantrasyonuna zarar vermişti.</anektodun kıssadan
hissesi>

Toplamda bu tip konular, mesela bir çalışanın açlık yüzünden aptallaşması,
sadece Ramazan'a özgü değildir. Her insan strese değişik şekilde karşılık
verir. Stresin kaynağı dini baskı, açlık, yasak olanın çekmesi vs. de
olabilir, evdeki huzursuzluk, hatta komşunun  yanlış park ettiği araba bile
olabilir. Risk yönetimi yapan kişinin görevi bu tip durumlarla ilgili envai
çeşit "what if" sorusuna güvenliği nasıl sağlayabileceğiyle ilgili cevaplar
bulmak ve bu cevapların gereğini sadece teknik çözümler olarak değil, sosyal
çözümler olarak yerine getirmektir. Tabii ki muhasebeciniz veritabanını bir
şifreyle kriptoluyorsa bundan haberiniz olacak, ama aynı zamanda
muhasebecinizi, 16 yıl bir arada durduğunuz bir insanı, daha iyi
tanıyacaksınız. Gerekirse Ramazan'da update yapmayacaksınız. Risk
yönetiminin amacı sadece saldırıları bertaraf etmek değil, aynı zamanda da
stabiliteyi korumaktır. İnsan faktörünü dikkate almayan, her şeyi
teknolojiyle çözmeye kalkan TCP üzerinden gelen atakları önleyebilir, ama iç
saldırılar karşısında hiç bir şey yapamaz.

Bu akşamlık bu kadar kuzucuklarım, hepinize iyi geceler. (sevgili Adile
Naşit'i de bir kez daha anmış olalım.)

Selamlar,
Yağmur

Best Regards,