List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Willen we een forum?
From:       Rinse de Vries <rinsedevries () kde ! nl>
Date:       2010-03-13 1:39:12

Op zaterdag 13 maart 2010 01:23:01 schreef Bart Otten:
> Ik was in de veronderstelling dat ik hier al gereageerd had maar blijkbaar
> is die niet vertrokken vanaf mijn mobiel. Ik heb al nagedacht over een
> subforum op kde.org en dit waren de voordelen voor beide opties.
>
> Eigen forum:
> - Volledig in het Nederlands(talig). Van knoppen tot aan hulpteksten.
> Hierdoor kunnen we een totaalplaatje maken voor mensen die de Engelse taal
> niet machtig zijn. Website Nederlands, ondersteuning Nederlands, forums
> Nederlands. KDE SC Nederlands. - Betere integratie mogelijk met de
> voorpagina
> [...]

Nadeel van een eigen forum blijft het onderhoud.
Ik herinner me nog het forum van nl.linux.org dat door een flinke hackeraanval
volledig om zeep is geholpen en daar niet van is hersteld, en ik ken diverse
fora die door spam verziekt zijn geraakt doordat er geen onderhoud meer aan
gepleegd werd.

Dat wil niet zeggen dat een nederlands kde-forum datzelfde lot zal overkomen,
maar je moet wel rekening houden met de toekomst. Mijn ervaring is dat leden
van het team op een gegeven moment verdwijnen door andere verplichtingen en
dat opvolgers moeilijk te vinden zijn.
Zo is kde-nl een tijdlang erg actief geweest op het gebied van promotie en het
verzorgen van evenementen, totdat de initiator het project verliet en het een
zachte dood stierf. We hebben een tijdje heel actieve documentatievertalers
gehad, waardoor we 70% van de documentatie vertaald hadden. Is ook alweer een
tijdje geleden. De website is nu al tot 3 x toe op sterven na dood geweest om
pas na lange tijd nieuw leven ingeblazen te krijgen.

Ik ben daarom huiverig om teveel zaken in eigen beheer te doen, laten we het
beheergedeelte zo klein mogelijk houden en ons concentreren op lokalisatie en
aanverwant.  Mocht dan over een paar jaar de website of het forum zonder
actieve beheerders komen te zitten, dan weten we in ieder geval dat het door
blijft draaien en niet ten onder gaat..