List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Nieuwe KDE.nl
From:       Jaap Woldringh <jjh.woldringh () planet ! nl>
Date:       2010-02-24 9:17:32

Op dinsdag 23-02-2010 om 21:01 uur [tijdzone +0100], schreef Bart Otten:
> Voor de nieuwsgierigen:
>
> Ik heb toch voor Drupal gekozen en ben bezig met het opfrissen van de
> Oxygen-theme. Ook heb ik een scala aan modules geïnstalleerd om het
> beheer makkelijker te maken. Het is nog niet af (verre van) maar er
> kan alvast gekeken worden op http://www.topdownmedia.nl/kde/
>
> Groetjes,
> Bart

Hallo Bart,

Allereerst welkom in dit team, ik denk dat je een echte versterking
ervan bent. Maar niet zo goed in vertalen :)

Ik heb even op de door jou aangegeven koppeling geklikt, en als vertaler
van KDE, al sinds enige tijd, en soms met een sterke mening :0, meen ik
dat de Nederlandse tekst daar wat verbeteringen nodig heeft, om aan de
KDE-standaarden te voldoen :), afgezien van wat tikfouten:

De tekst is nu:

====
De KDE™ Community is een internatinaal technologie team toegewijd aan
het maken van een vrije en gebruiksvriendelijke computer ervaring. We
bieden een geavanceerde grafische desktop, een breed scala aan
programma's voor communicatie, werk, educatie en plezier en een platform
om gemakkelijk nieuwe programma's op te bouwen. We hebben een sterke
focus op het vinden van innovatieve oplossingen voor oude en nieuwe
problemen, creërende een fascinerende atmosfeer waarin vrij
geexperimenteerd kan worden.
====
Hierin kan naar mijn inzicht wel wat worden verbeterd:

Internationaal

technologieteam

computerervaring

een platform om gemakkelijk nieuwe programma's op te bouwen ==>

een platform voor het gemakkelijk bouwen (of maken?, bouwen is een
letterlijke vertaling van build) van nieuwe programma's

[...]

voor oude en nieuwe problemen, in een creërende een fascinerende
atmosfeer waarin vrij geëxperimenteerd kan worden.

Bij nog een keer doorlezen is er nog wel wat aan te merken:

"toegewijd aan het maken van een computerervaring". Wat betekent dit?

Ik stel voor de Engelse teksten te laten vertalen door mensen in het
vertaalteam zelf, omdat die daar ervaring in hebben, en de
KDE-standaarden beter kennen.
Helaas betekent dit dat ik dat dan wel zal moeten doen, terwijl mijn
speerpunt (en mijn kracht) meer in de exacte hoek ligt. Maar ik wil wel
een poging wagen, als je me vertelt welke stukken tekst moeten worden
vertaald :)

Als voorbeeld hoe ik het zie, vertaal ik hierbij de oorspronkelijke
tekst (denk ik):
About KDE
KDE is an international team co-operating on development and
distribution of Free, Open Source Software for desktop and portable
computing. Our community has developed a wide variety of applications
for communication, work, education and entertainment. We have a strong
focus on finding innovative solutions to old and new problems, creating
a vibrant, open atmosphere for experimentation.

Naar:

Over KDE

KDE is een internationaal team dat werkt aan de ontwikkeling en het ter
beschikking stellen van vrije Open Source Software voor desktops en
draagbare computers. De KDE-gemeenschap heeft een grote variëteit
ontwikkeld aan toepassingen voor communicatie, werk, educatie en
ontspanning. We richten ons vooral op het vinden van innovatieve
oplossingen voor oude en nieuwe problemen, en voorzien hierbij in een
levendige, open atmosfeer voor experimenteren.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb een grote waardering voor jou, dat je
een niet direct overzienbare taak op je durft te nemen, ook al heb je,
naar je zegt, al wat ervaring in dergelijke ondernemingen :)

Groeten,