List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Fout in kspread met XOR?
From:       Jaap Woldringh <jjh.woldringh () planet ! nl>
Date:       2009-01-17 12:19:48

Op Saturday 17 January 2009 00:16:35 schreef Freek de Kruijf:
> Hallo,
>
> In kspread is de uitleg van de functie XOR in het Engels 180 graden
> gedraaid, echter niet geheel; foutje bugrapport ingediend.
> Ik heb daarna in kspread wat testjes gedaan met XOR in een cel en kreeg bij
> meer dan twee argumenten verwarrende resultaten. Volgens de uitleg zou de
> functie onwaar zijn als er een even aantal waar-waarden zou zijn. Maar als
> ik daar mee experimenteer dan klopt er niets van. Voor twee argumenten
> klopt het.
>
> Wil iemand anders daar eens naar kijken?

Hallo Freek,

Ik heb even kspread.po opgehaald (dat lukt weer, na een instelling in mijn
modem (geheel tegen mijn zin) te hebben veranderd).

#1866 luidt in het Engels:

The XOR() function returns True if the number of True values is even.
Otherwise
it returns False.

Dat is dikke stierendrek, ik heb het vertaald in

De functie XOR() voert per twee Booleaanse parameters herhaald een
XOR-bewerking uit totdat tenslotte het enkelvoudige resultaat Waar of Onwaar
wordt bereikt. Hierbij geldt dat XOR(Waar;Waar) = XOR (Onwaar;Onwaar) =
Onwaar;
XOR(Waar;Onwaar) = XOR(Onwaar;Waar) = Waar.

En dat is volgens mij wel waar. Dat mag je uitproberen :)

Ik hoop dat de Nederlandse vertaling meer betrouwbaar is dan de originele
Engelse tekst.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan mogelijk weer zelf bug-reports
insturen. Wat is het nummer van jouw bug report? Kan ik er mijn vertaling
neerkwakken, in het Engels vertaald uiteraard. Maar dat mag jij ook wel doen: