List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Wat gezever
From:       Bram Schoenmakers <bramschoenmakers () kde ! nl>
Date:       2008-09-23 20:20:03

Op dinsdag 23 september 2008, schreef Kristof Bal:

Hallo Kristof,

> 1)De website:
> Het uithangbord van kde-nl (in mijn mening toch). Volgens deze website
> is 4.0 de nieuwste versie, de docs zijn al lang niet bijgewerkt, de
> lijst met medewerkers ook niet, gebroken links en een lichtjes
> verouderde look.
> Wie houdt zich nog bezig met de website?

Ik. Althans, dat deed ik. De hoogst noodzakelijke updates, en zelfs dat houd
ik blijkbaar niet eens meer goed bij.

Zie http://www.kde.nl/helpen/website.html

> Als iemand een goede webdesigner is (of kent) kan hij/zij misschien een
> nieuwe site maken. Deze zal wat moderner ogen en kleiner zijn (basaal
> nieuws, meedoen, veel links). De oude site zal beschikbaar zijn onder
> kde.nl/oud of zoiets.

Er was een jaar geleden een initiatief om KDE.nl om te zetten naar Drupal. Tom
(Albers) stelde een Drupal-installatie ter beschikking met Oxygen-thema en
al, maar het is nooit van de grond gekomen. Ik zie mezelf als hoofdschuldige
dat het niet lukte (heeft z'n redenen, en ik ga ook niemand geen verwijten
maken). Maar het is vervelend. Inmiddels lijkt die installatie te zijn
verdwenen.

> 2)Wat met Ubuntu?

Het is meer iets wat op globaal KDE-niveau opgelost zou moeten worden (en op
kde-i18n-doc is hier al meerdere malen over geklaagd). We hebben ons punt
gemaakt, maar het lijkt geen indruk te maken bij Ubuntu. Het enige wat ik op
dit moment kan verzinnen is een grondige hackpoging te ondernemen om Rosetta
onderuit te halen. Maar ik denk dat er betere oplossingen voor dit (nogal
grote) probleem mogelijk moeten zijn :)

> 3)Vroeger...
> ....was precies alles beter :). Kde-nl was blijkbaar enorm actief: De
> website, hopen docs, behindkde, promotie.... Misschien kunnen we zoiets
> terug laten herleven? Ideeën welkom.

Op de een of andere manier wisten we maar heel weinig mensen te mobiliseren
bij het een en ander. Het zijn/waren vaak dezelfden die de initiatieven namen
en ze uitvoerden (of niet, zie website). En op den duur ontbreekt het mijzelf
aan motivatie als het altijd dezelfden zijn die de kar moeten trekken. En
wellicht dat anderen daar hetzelfde over gedacht hebben en al die dingen die
je noemde hebben laten varen.

Vergeet ook niet dat Fabrice Mous het meest achter al die dingen aan zat, maar
hij is niet meer actief sinds het hebben van een baan. Hij deed ontzettend
veel en het leek niet mogelijk om al die dingen op te vullen, met dezelfde
passie als hij deed.

Kortom: geen mankracht, geen motivatie. Het is duidelijk dat hier een
neerwaartse spiraal doorbroken moet worden, en ik heb met de website al op
pijnlijke wijze moeten ondervinden dat dit lastig is.

> 4)Misschien...
> ...moeten we met z'n allen eens samenkomen :). Een soort wintermeeting.
> Kunnen we elkaar eens ontmoeten, discussiëren over de (veelbelovende)
> toekomst, en daarna een hackathlon op de vertalingen. Misschien is dat
> een dom idee, maar het lijkt mij wel grappig. Alleen is het volgens mij
> praktisch niet goed te doen (we wonen van Noord-Nederland tot België).

Ja. We hadden wel eens meetings in januari en een barbecue ergens in de
zomermaanden. Is er dit jaar niet van gekomen. Maar dat wil niet zeggen dat
het voor de komende tijd niet meer gebeurt, als er genoeg animo is moeten we
zeker iets organiseren.

Dit is allemaal mijn kijk op de dingen, en ik wil echt niemand geen verwijten
maken dat het de afgelopen tijd allemaal wat ingekakt is. Het belangrijkste
is dat je plezier hebt in wat je voor KDE doet. En ik ben blij dat het
belangrijkste product van KDE-NL wel in orde is: onze vertalingen.

Groetjes,

--
Bram Schoenmakers
KDE Nederland (www.kde.nl)

What is mind? No matter. What is matter? Never mind.
(Punch, 1855)