List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Spaties na punt
From:       zander () kde ! org
Date:       2005-03-09 13:01:50

On Wed, Mar 09, 2005 at 01:30:24PM +0100, André Somers wrote:

> Als je een tekst opmaakt met LaTeX lijkt het er ook op dat hij ietsje meer
> ruimte na een punt geeft dan een normale spatie. Hij gebruikt die locatie in
> ieder geval als voorkeur als regels moeten worden uitgevuld.

Ik, als vrijetijds-typograaf, kan inderdaad bevestigen dat achter de punt
vaak 2 spaties worden gegeven om de van oudsher extra spatiering die
drukkers toevoegten te emuleren.
Met de layouting-software van tegenwoordig worden dubbele spaties eigenlijk
altijd genegeerd, waardoor het totaal onnodig is.  KWord heeft bijv een
functie die 2 keer op spatie drukken detecteerd en het invoegen van een
tweede spatie botweg negeerd.

KHtml (die de helpteksten renderd) negeert ze ook; dus het is niet
relevant wat je intikt.  KHtml voegt zelf een bijna dubbele breedte spatie
in direct na een punt, net als TeX doet. Is veel netter is dan de source
te moeten veranderen :)

Cheers!
--
Thomas Zander