List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Navigatie website www.kde.nl
From:       zander () kde ! org
Date:       2004-11-27 0:06:50

[Attachment #2 (multipart/signed)]

On Fri, Nov 26, 2004 at 05:28:10PM +0100, Fabrice Mous wrote:

> Je hebt inderdaad een punt daar ... Je stelt voor om de linkerbalk consistent
> te houden maar dan vraag ik me af of we al die links uberhaupt wel kwijt
> kunnen. Maar je hebt idd gelijk ...

Let op dat consistent te blijven niet onveranderlijk is.  Dus de navigatiebalk
mag best andere, meer of minder opties per pagina krijgen.  Punt is dat je nu
bij een pagina klik geen enkel punt vind waar je je aan vast kunt houden.
De 'home' button bijv. (de bovenste) deze is niet zichtbaar op de eerste (home)
page en wel op andere.   Zit logica in, maar zorgt er wel voor dat alles
verspringt.  Misschien altijd zichtbaar maken een idee..

> alle titels staan allemaal in <h1> wat moet er duidelijker? Afwijkende kleuren
> voor titels?

Waarom niet H3 gebruiken.
Let op dat kleuren niet fantastisch zijn;  mensen met slechte monitor. of gewoon
kleuren blindheid enzo..

> we hebben bijvoorbeeld in /doc/ 2 soorten van navigatie. Zie wederom de KGPG
> howto [2] waarbij onderaan van alle daaropvolgende pagina's van de howto een
> nieuw soort navigatievorm wordt verzonnen. Dat is dan ook niet consistent ...
> en misschien moeten we alles inderdaad in een navigatiebalk laten terugkomen
> en van dat soort meta-navigatie geen gebruik maken.

Ik heb helaas geen tijd om hier diepgaand naar te kijken;  maar ik wil dus niet
voorstellen alle paginas hetzelfde te houden.
Veel belangrijker is dat je weet hoe je terug kunt naar waar je vandaan kwam
zonder de 'back' knop te gebruiken.
Dus als je op een link klikt waardoor je van sectie 'foo' naar secie 'bar'
springt moet je het gevoel krijgen dat je terug kan. Bijv door 'foo' in de
navigatie bar te hebben.

> Zoiets als  "U bent hier: $LOCATIE"

Dat niet;
je weet waar je bent als je verdwaalt bent; maar je weet niet waar je bent
ten opzichte van de rest van de wereld.   Het is dus belangrijk dat je de
huidige locatie laat zien t.o.v de rest van de site.

> paginakop is h1 toch? Maar je geeft aan dat het niet duidelijk is dus. Wat is
> dan de oplossing? Grotere fonts, andere kleur, kader? Iets om over te
> brainstormen.

Niet 3 tot 5 koppen van H1 op die pagina hebben.
1 kap van H1, en alle anderen met een kleiner font.

> Is dat handig? Wat is nut daarvan? Waarom geen link "start" naast "sitemap"
> bijvoorbeeld.

Mensen verwachten een logo links bovenin.  Geen logo; dan een catch all.
En, waarom niet het geheel..

--
Thomas Zander