List:       kde-i18n-nl
Subject:    Re: [KDE-i18n-nl] Dit geheel terzijde
From:       Andy Goossens <andygoossens () pandora ! be>
Date:       2004-06-15 18:08:26

On Tuesday 15 June 2004 19:01, Marc Heyvaert wrote:
> Ik wil niet echt een polemiek starten maar het
> antivirus aanbod van Telenet is toch maar een raar
> beest. Als je betaalt voor antivirus scanning dan moet
> je IMO toch noch een ander antivirus pakket hebben. Er
> zijn immers nog andere manieren waarop een PC kan
> geïnfecteerd worden, niet.

Natuurlijk zijn er andere manieren om geïnfecteerd te geraken. Maar
tegenwoordig komen de meeste virussen wel binnen via mail. (Of bij Windows
systemen gewoon over het netwerk en IE ;-))

> Ik opteerde voor Norton.
> Maar iedereen is vrij natuurlijk. Mijn punt is dat je
> ofwel genoegen neemt met de virusprotectie van Telenet
> aan 1,5€ per maand en dan ben je niet echt veilig. Of
> je kiest een totaal oplossing à la Norton en dan heb
> je de boel van Telenet niet nodig.

Norton heeft toch enkele nadelen:
* duur
* mag maar op 1 pc geïnstalleerd worden, reken uit als je verscheidene pc's
wilt beschermen
* moet om het jaar vernieuwd worden
* draait enkel op Windows en Mac
* vertraagt je systeem toch wat
* je mag de updates niet vergeten
* mails worden nog altijd afgehaald ipv meteen op de server verwijderd
* en geeft regelmatig problemen... (bvb niet meer kunnen mailen)

Het grote voordeel is dat je natuurlijk tegen virussen bent beschermd die
komen van andere locaties.

In ieder geval kan je zelf kiezen wat je het liefste hebt, een anti-virus
programma of bescherming bij je ISP. Telenet biedt gewoon de mogelijkheid om
Anti-Virus te activeren, mocht je dat ooit willen. Vergeet niet dat, al is de
Anti-Virus dienst betalend, ze nog steeds geld verliezen aan het wereldwijde
virus probleem.

> Nu worden bij mij evidente, zeer gemakkelijke virussen
> gewoon doorgestuurd en blokkeert soms mijn mailbox
> zodat ik via Webmail moet inloggen om die mails eruit
> te halen. Prima toffe manier van werken! En ik heb dat
> alleen voor met mijn telenet mailbox.

Waarom dat precies voorvalt met de Telenet mailbox is me een raadsel. Maar wat
een feit is dat Norton Anti-Virus wel regelmatig kuren krijgt waardoor mails
niet meer willen binnen komen. "Mail scanning" optie uitschakelen of het
programma even van de pc verwijderen/herinstalleren lost vaak het probleem
op. Als dat niet lukt is de enige work-around in de webmail de mail te
verwijderen die problemen geeft.

--
// Andy Goossens

// Quote of the moment: