List:       kde-i18n-nl
Subject:    [KDE-i18n-nl] Compilatie problemen & scriptjes
From:       Andy Goossens <andygoossens () pandora ! be>
Date:       2004-03-27 14:30:29

Hoi,

Van tijd tot tijd installeer ik de laatste vertalingen die er beschikbaar zijn
in de kde-i18n module voor KDE_3_2_BRANCH en HEAD. Zo kan ik altijd genieten
van de beste vertalingen :-)

Nu valt het af en toe voor dat het compileren van kde-i18n/nl niet wil lukken
omwille van fouten. (Als je verwerken van de vertalingen al "compileren" kan
noemen.) En daar ben ik nu lichtjes "allergisch" voor ;-) Tijd om daar iets
aan te doen...

Ik zou de verbeteringen rechtstreeks in CVS kunnen doorvoeren en tijdelijk
genezen zijn van mijn "allergie". Maar zoals Rinse me eerder al gewaarschuwd
had, worden sommige verbeteringen weer overschreven als iemand zijn laatste
vertaling (zonder die verbetering) in CVS wil bewaren. Geen goede oplossing
dus...

Een betere oplossing is dat er bij een fout een bericht wordt verstuurd naar
de kde-i18n-nl mailing list. Dan kan de persoon die de fout heeft veroorzaakt
of de persoon die op dat moment met de betreffende vertaling bezig is, de
fout rechtzetten.

Omdat het versturen van dergelijke mailtjes al snel vervelend kan worden,
(denk openen nieuw bericht, tekstje typen, vermelden waar & hoe, foutmelding
vermelden, enz...) heb ik dit proces een beetje geautomatiseerd. Ik had al
enkele scripts om het compileren van KDE te vergemakkelijken (zie ook
kdesdk/scripts/kde-build) en nu heb ik ook een scriptje dat me helpt om
fouten in kde-i18n/nl te detecteren en via mail te versturen.

Kort samengevat werkt het als volgt:
* updaten vertalingen vanuit kde-i18n
* uitvoeren make -f Makefile.cvs; ./configure enzovoort...
* "make" aanroepen
* als er zich daar een fout voordoet, dan wordt dit weggeschreven naar een log
en loopt het script ten einde
* als blijkt dat bij de volgende uitvoering van het script dezelfde fout zich
nog steeds voordoet (en het dus geen klein tijdelijk probleem was dat iemand
snel had opgemerkt en verholpen), dan worden de voorbereidingen getroffen om
dit te gaan rapporteren
* de foutmelding wordt uit het log gehaald zodat het niet noodzakelijk is heel
het log op te sturen
* daarna zal KMail een bericht met de noodzakelijke info opsturen

Hoewel het scriptje al veel zaken voor me doet, zal ik nog steeds op de
"Verzenden" knop in KMail moeten drukken nadat ik de inhoud heb goedgekeurd.
Hierdoor kan ik voorkomen dat een fout in mijn script, mijn installatie, ...
onnodig berichten zal versturen.

Voila, dat is ongeveer alles wat ik nu wou zeggen. Stuur gerust je
opmerkingen, vragen, enz... door. Straks worden de eerste foutmeldingen
mogelijk al verstuurd...

--
// Andy Goossens

// Quote of the moment:
She won' go Warp 7, Cap'n!  The batteries are dead!